Alexander Vantournhout (35) – choreograaf, danser en circusartiest – mocht de Ultima voor Podiumkunsten 2023 in ontvangst nemen. Dat is een van de Cultuurprijzen van de Vlaamse Gemeenschap.
“Het werk van Alexander Vantournhout en zijn gezelschap not standing overschrijdt de grenzen van disciplines en creëert een unieke en hybride bewegingstaal. Het is een ode aan de fysieke intelligentie en de consequente inzet die het vereist. Het is meesterlijke balanskunst die al je zintuigen op scherp zet.”
Precies 10 jaar geleden kon de wereld voor het eerst kennismaken met het werk van choreograaf en lichaamskunstenaar Alexander Vantournhout (Roeselare, 1989). In zijn solo Caprices introduceerde hij een niet eerder geziene bewegingstaal, flirtend met de grens tussen acrobatie en dans.
Een jaar later kaapt hij met Aneckxander al verschillende nationale en internationale podiumprijzen. Bedekt met een speels laagje humor herschrijft Vantournhout op ingenieuze manier de autobiografie van zijn eigen lichaam, daarbij geholpen door attributen als bokshandschoenen en plateauzolen. Die zoektocht naar het creatief en kinetisch potentieel van een lichaam gekoppeld aan een onderzoek naar relatie tussen perfomer en object zal de volgende jaren zijn handelsmerk worden.
Tekst en muziek zijn handlangers. In de groepschoreografie Red Haired Men is dat de absurde poëzie van de Russische absurdist Daniil Charms, in het fascinerende duet Through the Grapevine de experimentele muziek van Andrea Belfi.
Met Screws ontwikkelt Vantournhout in 2019 zijn eerste in-situ voorstelling. Vijf performers gidsen het publiek door een serie micro-performances die de wetten van de zwaartekracht verregaand uitdagen.
Na de solo VanThorhout waarin hij opnieuw de vraag stelt wie, wie manipuleert - de performer of het object - creëert hij in 2023 voor het eerst een productie met acht acrobaat-dansers. In Foreshadow bewegen ze op de tonen van de mechanische soundtrack van This Heat als tandwielen van een collectief lichaamsmechaniek. Alexander Vantournhout zet met deze productie een nieuwe stap in zijn onderzoek naar de relaties tussen zwaartekracht, beweging, balans en ruimtelijkheid. Naast de vloer wordt nu ook de muur een danspartner.
Het werk van Alexander Vantournhout en zijn gezelschap not standing overschrijdt de grenzen van disciplines en creëert een unieke en hybride bewegingstaal. Het is een ode aan de fysieke intelligentie en de consequente inzet die het vereist. Het is meesterlijke balanskunst die al je zintuigen op scherp zet.
Circusmagazine is het driemaandelijks tijdschrift voor de circuskunst. Op eigentijdse wijze bericht het over verleden, heden en toekomst van de circuswereld in Vlaanderen and beyond.
Abonneer je hier