What happens in the werkplaatsen… Manon Verplancke

Sinds januari 2021 is het Vlaamse circuslandschap een actor rijker: de circuswerkplaats. Een plek voor circusartiesten en -gezelschappen om zich artistiek te ontwikkelen, te verdiepen en te heroriënteren, zonder verplicht toe te werken naar een speelklare voorstelling. Circusmagazine belicht graag wat er zich achter de schermen afspeelt.

Manon Verplancke ©Lola Husson
©Lola Husson

Wie? Manon Verplancke
Gezelschap? Artichoke Company
Creatie? Cold Feet
Residenties bij? CIRKLABO, Miramiro, PERPLX
Première? najaar 2022

Manon Verplancke studeerde vorig jaar af aan Codarts Circus Arts in Rotterdam en bleef in de havenstad hangen. Ze woont er samen met haar lief – die in het tweede jaar Codarts zit – en werkt deeltijds voor Circus Rotjeknor, het Rotterdamse jeugdcircus, als administratief medewerkster en docente. In tussentijd maakt ze foto’s en werkt ze aan haar eerste voorstelling Cold Feet, een handstand- en grondacrobatieact van om en bij de 20 minuten.

“Ik zit nu volop in de zoekfase,” zegt ze met een tongval die de weg zoekt tussen sappig West-Vlaams en zelfverzekerd Rotterdams. “Niet alleen naar beelden en bewegingen, maar ook naar manieren van werken. Ik ben het namelijk niet gewoon om solo te creëren. Tijdens mijn opleiding had ik altijd een duopartner, we deden hand-to-hand, maar hij wilde na afstuderen zijn eigen weg gaan. Ik dacht: oké, misschien wordt het tijd om op eigen benen te staan.”

Als handstandartieste op eigen benen staan klinkt als een hele uitdaging, en dat was het ook. Manon wilde namelijk ook financieel op eigen benen staan – met niet langer de mama die sponsort. “Vanaf september, toen mijn huisgenoten terug aan hun opleiding begonnen, viel ik wel een paar maanden in een zwart gat. Na al die jaren in de veilige bubbel van de school moest ik plots mijn eigen boontjes doppen. Daar sta je dan als pas afgestudeerde circusartiest. Ik deed enkele jobs – ik werkte zelfs even voor HelloFresh (bedrijf dat maaltijdboxen aan huis bezorgt, red.), maar dat was echt een ramp. Nee, het was geen fijne periode. Gelukkig kon ik uiteindelijk bij Circus Rotjeknor terecht. Dankzij hun warme ontvangst en het toffe werk kon ik beginnen denken aan mijn artistieke carrière.”

Haar eerste residentie was afgelopen winter bij CIRKLABO in Leuven, maar dat was geen onverdeeld succes. “De verwarming was kapot. Het was echt te koud om goed te kunnen werken. Maar ik heb er wel de naam voor mijn act aan overgehouden: Cold Feet. Ik had letterlijk koude voeten. (lacht) Mijn volgende residenties zijn in maart en april, telkens een week bij Miramiro. Later kan ik nog bij PERPLX terecht en normaal gezien zal ik tijdens hun Vitrine in oktober in première gaan. In tussentijd train ik zoveel mogelijk hier in Rotterdam. Handstand moet je echt wel onderhouden.”

Een voorstelling volledig opgebouwd rond handstand, ook dat klinkt als een hele uitdaging. “Handstand kan saai zijn, hè? Ik weet het. Maar ik doe niet enkel handstand, er zal ook grondacro in zitten. En ik wil er een abstracte, heel visuele act van maken. Ik ben erg geïnspireerd door choreograaf-theatermaker Dimitris Papaioannou. De sfeer die hij creëert door simpelweg armen en benen te doen bewegen: echt fantastisch. Daarnaast zie ik deze voorstelling ook als een leerproces. Het zijn mijn eerste stappen in het professionele circuit, ik moet alles nog opbouwen: artistieke visie, werkmethodes, een netwerk. Daarom zijn de residenties bij de werkplaatsen ook zo interessant: je kan er niet alleen in goede omstandigheden creëren, je leert er ook interessante mensen kennen en je plant zaadjes voor de toekomst.”

Wat die toekomst betreft: die zal niet langer solo zijn. “Ik ben blij dat ik mijn eerste creatie volledig in eigen handen heb. Ik vind het belangrijk om zelfstandig artistiek sterk te staan. Maar alleen is toch maar alleen. Het is gewoon veel leuker om met meerdere mensen te creëren. Voor mijn volgende creatie ben ik al op zoek naar twee andere artiesten. Ik wil een multidisciplinaire voorstelling maken – met grondacro, jongleren en dans – gebaseerd op de muziek die mijn mama en mijn peter jaren geleden in een band gemaakt hebben. En met mijn lief, ook een handstandartiest, wil ik uitzoeken of we samen aan de slag kunnen vanaf hij afgestudeerd is.”

www.manonski.com

Auteur: Maarten Verhelst // Fotograaf: Lola Husson
Dit artikel verscheen in Circusmagazine #70 (maart 2022)